FANDOM

Izaak Mordechai Zimmerman (hebr. יצחק מרדכי צימרמן) - urodzony 31 marca 1864 roku rabin. Przywódca duchowy i polityczny Izraela. Wielki rabin Wielkiego Syjonu, przewodniczący Knesetu. Pod jego bezpośrednią administracją znajduje się Izrael Właściwy, czyli rabinat Lewant. Kuzyn rabina Halebu Lukasa Zimmermana.

Narodziny i młodość Edytuj

Izaak narodził się w rodzinie bogatych Żydów z rodu Zimmerman, który posiada wiele odnóg genealogicznych w Europie i Ameryce. Jego ojciec Benjamin był w posiadaniu fabryki broni oraz zarządzał trzema kibucami między Jerozolimą a Jaffą. Izaak uczył się języków i trudnej sztuki kupiectwa, podczas gdy przykładowo Polacy chlejąc przetracali swoje majątki, o ile jakieś posiadali.

Izaak pomagał prowadzić firmę ojca i po nim został ortodoksyjnym Żydem. Postanowił połączyć swoją miłość do Boga i pieniędzy i zapisał się do szkoły rabinicznej. Ucząc się kapłaństwa pomagał w odprawianiu modłów w synagodze na starym mieście Jerozolimy, oczywiście wtedy, gdy nie pomnażał swojego majątku.

Izaak wsławił się uzbrojeniem farmerów w kibucach, dzięki czemu mogli odpierać ataki głodnych Arabów, którzy pustoszyli ich spichlerze. Jego rodzina zbiła majątek na handlu z Europą oraz pożyczkach na procent dzięki swemu kuzynostwu. Wielokrotnie podróżował do Europy.

W 1884 roku ożenił się z Rachelą z domu Kapschtadt.

Polityka Edytuj

Zimmerman uaktywnił się w polityce w roku 1885, kiedy wzrosła popularność ruchów syjonistycznych, głównie w Europie, gdzie często przebywał. Z kilkoma rabinami przenieśli koncepcję do samego Izraela, gdzie syjonizm dzięki nim rozpowszechnił się zyskując zwolenników. Za swoją działalność był aresztowany kilka razy, jednakże nie nałożono na niego żadnych sankcji. Jego działalność ograniczała się do kilku wystąpień i manifestacji aż do roku 1913, kiedy wykorzystując majątek rodzinny sfinansował bojówkę Siman Tov Am Yisrael. Izaak zaczął tworzyć koncepcję wielkiego, żydowskiego państwa - początkowo pragnął wyzwolenia wyłącznie Palestyny.

Rabin-ambassadeur

Podpisanie deklaracji utworzenia Wielkiego Syjonu (Izaak stoi w środku).

W kwietniu 1914 roku przewrót Zimmermana utworzył go rabinem, czyli głową terenów Palestyny, natomiast jego bracia rabini zaczęli przejmować władzę na innych terenach umożliwiając wdrażanie programu Wielkiego Syjonu. Izaak Zimmerman 4 kwietnia 1914 roku został obwołany wielkim rabinem Izraela.

Życie prywatne Edytuj

Wielki rabin wiedzie wystawne życie. Mówi się o kilku pałacach w samym Izraelu Właściwym, willach w stylu arabskim w rabinacie Mosul i Bagdad czy wystawnych siedzibach w Egipcie. Pod jego kierownictwem jest Bank Główny Izraela. Ze względu na zamiłowanie rabina do zwierząt posiada kolekcję koni arabskich i rasowych psów czystej krwi. Z jego inicjatywy wybudowano łaźnię dla rabinów Wielkiego Syjonu w Jerozolimie, gdzie spotykają się po obradach Knesetu pijąc francuskie wina czy spożywając haszysz.

Zimmerman wspiera rozwój technologii, a jego ulubioną jest rozwój przemysłu samochodowego. Posiada

Merc

Rabin kocha samochody - na zdjęciu rysunek ulubionego egzemplarza Izaaka.

liczną kolekcję samochodów i ciągle szuka nowinek i nowych, lepiej dopracowanych jak na te lata modeli. W obszernych garażach w Jerozolimie, Jaffie i Kairze posiada kolekcję łącznie 200 pojazdów.